BG | EN

Блог

Когато не харесваш някого

Имаш ли си любим библейски герой? А такъв, който ти е най-малко симпатичен или дори ти е неприятен – Юда Искариот, кралица Йезавел, Аман, египетският фараон? Това са онези личности, за които четеш и си казваш: „Получи си заслуженото!”.

    Имаш ли си любим библейски герой? А такъв, който ти е най-малко симпатичен или дори ти е неприятен – Юда Искариот, кралица Йезавел, Аман, египетският фараон? Това са онези личности, за които четеш и си казваш: „Получи си заслуженото!”. Както когато гледаш филм, в който накрая злодеят е победен, доброто възтържествува, а ти си лягаш спокоен с мисълта, че в този свят има справедливост. Всичко е доста черно-бяло, нали? Има зли и добри, бели и черни, насилници и защитници, грешници и праведници.

   През 2011 г. загинаха двама души „от лошите“ – лидерът на Либия Муамар Кадафи и може би най-търсеният терорист в света Осама бин Ладен. Единият беше показан в клип окървавен и влачен от десетки доволни бойци, а за смъртта на другия се празнуваше пред Белия дом в САЩ, в Афганистан, а и на много други места.

     Как гледа Бог на всичко това? Дали Той въздъхва доволен, когато някой зъл човек е наказан или убит?

„Аз не искам смъртта на грешника, а искам грешникът да се отвърне от своя път и да бъде жив. Върнете се, върнете се от злите си пътища! Защо да умирате вие, Израилеви доме?“ (книга на пр. Йезекиил, гл. 33, ст. 11б*)        

   Последиците от греха са ясни – когато той се развие, ражда смърт, както пише в Свещеното писание. Бог е последователен, справедлив, Той е заложил всички физични, морални и духовни закони и е верен на Себе Си. Затова виждаме как всяко наше неправилно действие има последици. И все пак, Бог не желае да страдаме, наказани за собствените си грешни избори и пътища. 

„Призовавам днес небето и земята за свидетели против вас: положих днес пред тебе живот и смърт, благословение и проклятие. Затова избери живота, за да живете ти и твоето потомство! Обичай Господа, своя Бог, слушай гласа Му и бъди привързан към Него, защото в това са твоят живот и твоето дълголетие; така ти ще пребъдваш в страната, за която Господ се е клел на предците ти Авраам, Исаак и Яков, че ще им я даде.“ (книга Второзакоение, гл. 30, ст. 19-20*, по-тъмният шрифт е наш)

   Знаеш ли, ти и аз не сме били по-различни от Юда Искариот, от фараона, от Аман? Не сме по-заслужили да бъдем обичани в сравнение с хората, които не одобряваме или осъждаме. Нашите имена можеха свободно да стоят в Библията като примери за лоши герои. Но поради неимоверната Божия милост, поради това, че Господ Иисус Христос умря и възкръсна, ние имаме възможността да изберем живота. Ако Бог гледа с любов към тези, които умират в греха, ако е погледнал с любов и към мен и теб, когато въобще не сме били за поглеждане, ако все още гледа с любов към нас дори и понякога да постъпваме лошо или неразумно, тогава и ние сме длъжни да гледаме на хората около нас по същия начин.

Предизвикателство: Спомни си за някого, когото не харесваш сред кръга си от познати или приятели. Има ли как да направиш нещо добро за него/нея през тази седмица? Като начало може да започнеш да се молиш за този човек.


*Библейските цитати са според текста на Библия, нов превод от оригиналните езици © Българско библейско дружество 2013

Снимка: Daniel Pascoa/Unsplash.com

Прочети още

Защо Бог задава въпроси?
Защо Бог задава въпроси?
 

Имал ли си усещането, че няма какво да кажеш на Бога? Не, че няма какво, а че няма смисъл. Нали Бог знае всичко, знае думите, преди още да сме ги изказали. (срв. Псалм 139, ст. 4) А чудил ли си се защо Бог задава въпроси на различни хора в Библията?

Нямаме врагове, имаме враг
Нямаме врагове, имаме враг
 

Дори и за един аматьор е видимо, че това са реални военни стратегии, прилагани от хората в продължение на векове. Или заблуждаваш врага си, че няма опасност, или, ако няма как да се прикриеш, „раздухваш“ слухове за себе си, за да всееш ужас у противника

Гневи се, но...
Гневи се, но...
 

В Библията Иисус също изпитва гняв – към лицемерите, себеправедните законоучители, към търговците в храма, към неверието на народа. Разликата между Неговия свят грях и нашият човешки гняв се вижда в мотива и в резултата.